Wat kan branding betekenen voor je onderneming in Tilburg?
Wat is branding?
Wat is branding?
Branding is kort gezegd het ervoor zorgen dat een bedrijf zichtbaar wordt door het vermelden van merknaam, bedrijfsnaam of logo en hierdoor de bekendheid van het merk en/of bedrijf te vergroten.
Waarom is branding belangrijk?
Als klant wil je het beste bedrijf of merk voor jouw diensten of producten. De uitstraling van dat bedrijf is daarbij van groot belang, dit kan niet worden onderschat. Bestaat de markt voor jouw product of bedrijf bijvoorbeeld grotendeels uit jongeren, dan heb je een frisse en in het oog springende huisstijl met daarbij passend logo nodig. Verkoop je een klassiek product, dan zal een modern en kleurrijk logo juist niet goed overkomen. Daarbij is eenduidigheid van het gebruik van de huisstijl ook van belang. Bijvoorbeeld: twee verschillende medewerkers van een en dezelfde verzekeringsmaatschappij sturen correspondentie naar dezelfde klant. De ene medewerker gebruikt echter een totaal andere briefindeling en een ander lettertype dan de andere. Bij de klant komt dit amateuristisch over, hij zal je niet serieus nemen. De maatschappij mag dan nog zo goed zijn in zijn diensten, de klant ervaart dat niet zo. Wat meteen bewijst hoeveel impact een goede huisstijl kan hebben. Pak je dit als bedrijf goed aan, dan heeft het juist een positief effect.
Wat kan een reclamebureau in Tilburg voor je betekenen?
Bij een reclamebureau werken professionals die expertise hebben in het neerzetten van een huisstijl die bij jouw onderneming past. Zoals eerder gezegd, kun je dat niet onderschatten. Zelfs een gigant als Amazon is daar onlangs mee de mist in gegaan. Men had het smartphone logo aangepast door boven de gebogen pijl een stukje gekartelde tape te plaatsen. Door veel klanten werd dat stukje tape echter aangezien voor een Hitlersnor. Amazon heeft dat na de kritiek heel snel aangepast. Een ander voorbeeld, maar dan positief, is dat iedereen die de “swoosh” van Nike ziet, meteen weet om welk merk het gaat. En dat wil je hebben als bedrijf.
Als lokale onderneming in Tilburg is het aan te bevelen om voor een reclamebureau te kiezen dat ook in Tilburg is gevestigd, omdat dit bekend is met de omgeving en diens cultuur. Want behalve logo en huisstijl kan het reclamebureau ook met je meedenken over ideeën om je bedrijf meer bekendheid te geven. Een voorbeeld: in Tilburg is het jaarlijkse carnaval een groot evenement waar je iets mee kan doen. Als je bedrijf of product daarvoor geschikt is, kun je bijvoorbeeld je bedrijfsnaam of merk op de praalwagens laten zetten en promomateriaal uitdelen. Wanneer je hiervoor een reclamebureau uit Groningen zou inschakelen, komt men wellicht niet zo snel op dit idee. Een ander voorbeeld is het sponsoren van lokale goede doelen of sportverenigingen. Deze en andere acties om de naamsbekendheid te vergroten, zullen meer opleveren dan de bekende folder in de brievenbus. Die gaat vaak ongelezen recht van de brievenbus naar de vuilnisbak.
SEO
Een andere tool waar een reclamebureau in is gespecialiseerd, is SEO. Dit staat voor “Search Engine Optimization”. Je kan dan de perfecte huisstijl hebben en deze ook hanteren op je website, die website moet nog wel gevonden worden. En dat is precies wat SEO doet. Een reclamebureau weet exact hoe ze teksten moeten opstellen op een zodanige manier dat jouw website bovenaan komt in de zoekresultaten. Ga jezelf na: ga jij nog op de tweede pagina van de zoekresultaten kijken? Nee dus! En daarom moet jouw bedrijf bovenaan belanden na een zoekopdracht. Test het eens met het volgende zoekopdracht: “website laten maken in Tilburg“.
Conclusie
Wil je gezien en gevonden worden en professioneel overkomen? Een reclamebureau kan je daarbij van dienst zijn. Dit is een investering die zichzelf terugverdient.