Elektrische toekomst zijn voor de toekomst
Is de elektrische transportfiets de fiets van de toekomst?
Als het om het gebruik van een fiets gaat, kun je twee richtingen op. Het is of een heel gespecialiseerde, vrijwel uitsluitend bedoeld voor een enkel doel; of het is een heel algemene die voor verschillende doeleinden gebruikt kan worden. Overigens gaan we dan maar voor het gemak even voorbij het eenvoudigste onderscheid, die tussen heren- en damesfiets, tussen jongens– en meisjesfiets en zelfs tussen opa- en omafiets.
Aan de ene kant, de gespecialiseerde kant vinden we bijvoorbeeld een racefiets of BMX aan, terwijl de stadsfiets en vooral de transportfiets de algemene kant vertegenwoordigen. Daarnaast zijn er een aantal typen fiets die de laatste tijd versterking hebben gekregen door het aanbrengen van elektrische motorondersteuning.
Het is dan eigenlijk ook niet zo vreemd dat in een fietsgek land als Nederland menig landgenoot meerdere rijwielen in zijn of haar bezit heeft.
De opkomst van de transportfiets
De transportfiets is niet iets van de laatste, zeg maar, 20 of 30 jaar, want dit soort rijwiel bestaat al sinds de allereerste fietsen werden ontwikkeld. Heel vroeger was het weliswaar leuk en een nieuwigheid een fiets te hebben, maar was functionaliteit van groter belang. Een fiets met extra bagagemogelijkheden was toen een goede optie, variërend van een rieten mand voorop tot een complete bak, de bakfiets dus.
Dat heeft zo vrijwel een eeuw voortgesudderd, maar pas in deze 21ste eeuw is de populariteit van deze zogenaamde transportfiets enorm toegenomen. Dat heeft zo zijn redenen natuurlijk:
• Het is een gewone, degelijke fiets met een bagagedrager achter, maar ook een voordrager.
• Het is ideaal voor school, juist vanwege die degelijkheid en het feit dat de schooltas in een bak voorop meegenomen kan worden
• Perfect voor het boodschappen doen. Vanwege die extra mogelijkheden om boodschappen op de transportfiets mee te nemen, kan men de auto laten staan. Dat betekent bijvoorbeeld geen parkeerproblemen in een drukke stad of winkelcentrum.
• Het is een comfortabele fiets met een natuurlijke houding.
• De gemiddelde transportfiets is goed te bekostigen.
• Ook voor werk en sportvereniging is het een prima fiets.
De elektrische transportfiets
De transportfiets is over het algemeen wat zwaarder dan een normale dames- of herenfiets, dus is een beetje ondersteuning van harte welkom. Het is geen fiets die op snelheid gebouwd is en de transportfiets wordt zelden gebruikt voor langere afstanden. Het ontbreekt meestal ook aan een versnellingssysteem.
Maar juist vanwege die algemene inzetbaarheid kun je met de aanwezigheid van een elektrische motor je mogelijkheden, zeker qua afstand, enorm uitbreiden. Zo kan het een perfecte optie zijn voor woon-werkverkeer, zeker als de hoeveelheid kilometer flitsfietspad in de nabije toekomst stevig wordt uitgebreid.
Maar voor de toekomst……
Het merkwaardige feit doet zich voor dat de meeste transportfietsen een lage instap hebben, zeg maar damesmodel. Dat zou kunnen betekenen dat de helft van de bevolking, mannen, misschien niet zo gecharmeerd zijn van dit model. Doordat de grenzen tussen de seksen en het gebruik van gender typische producten, zoals fietsen ooit waren, lijken te verwateren, zou de populariteit van de transportfiets wel eens kunnen blijven groeien. Het lijkt dan bijna logisch dat dat ook gaat gebeuren met de elektrische versie.